Retailvisie
Leegstand in winkelstraten, toenemend winkelen via internet: de ontwikkelingen op het gebied van retail hebben een grote impact op het bestaande winkellandschap.
De in Economie071 samenwerkende gemeenten in de regio Leiden hebben gewerkt aan een toekomstplan voor sterke winkelgebieden.
Dit plan is opgeschreven in een regionale Retailvisie en uitgewerkt in een bijbehorend plan van aanpak.
Kern van de visie
In de Retailvisie is gekozen voor een regionale hoofdstructuur van 30 winkelgebieden, waarbij steeds gezocht wordt naar een eigen, sterke identiteit. De andere winkelgebieden krijgen meer mogelijkheden dan alleen retail als ondernemers dat willen. Het aantal vierkante meters aan winkelruimte moet verminderen. Om in te spelen op wat consumenten willen, vervagen de verschillen tussen winkels (detailhandel) en horeca. Winkelgebieden waar doelgericht geshopt wordt (bijvoorbeeld woonboulevards) krijgen mogelijkheden om hun activiteiten te verruimen. Nieuwe trends zoals pick-up points van online gekochte producten, krijgen hier de ruimte.