‘Hoge parkeertarieven jagen mijn klanten weg’

Leiden is een van de mooiste steden van Nederland, maar het dreigt ook een van de slechtst bereikbare steden van ons land te worden. De nieuwe Mobiliteitsnota en Parkeervisie van het college verbeteren die bereikbaarheid niet. Integendeel, als de plannen worden doorgezet, zonder eerst te zorgen voor alternatieven, jagen we ondernemers, bezoekers, inwoners en werknemers weg uit deze stad.

Alles draait om de juiste volgorde. Eerst alternatieven bieden, voordat parkeerplaatsen verdwijnen en tarieven omhoog gaan. In de huidige Mobiliteitsnota is dit niet voldoende opgenomen, vindt Leiden Groen Bereikbaar. De actiegroep startte een petitie die inmiddels door vele bewoners en ondernemers is ondertekend. Er zijn een aantal punten waarop het veel beter kan.

Haagwegterrein en transferia langs de snelweg
Het Haagwegterrein is aangemerkt als een plek om in de toekomst woningen te plaatsen. De parkeerplaatsen zijn echter heel belangrijk voor bezoekers aan de stad. Leiden Groen Bereikbaar pleit ervoor om het Stadsparkeerplan eerst uit te rollen naar andere locaties voordat er gestopt kan worden met dit transferium aan de Haagweg.

Voor toeristen is het Stadsparkeerplan waarbij ze na het parkeren van hun auto met een busje naar de gewenste bestemming worden gebracht, cruciaal, zegt Daaf Sloos, directeur van de Leidse Rederij. “Leiden heeft jarenlang bekend gestaan als dé onbereikbare stad zonder fatsoenlijke parkeergelegenheden. Nu we al die jaren hebben geknokt en geïnvesteerd in bereikbaarheid en parkeergelegenheid is het doodzonde voor bewoners, ondernemers en bezoekers om hieraan te gaan sleutelen. Als het P+R-systeem van Stadsparkeerplan verdwijnt zonder een redelijk alternatief, dan staan wij als onderneming voor aap als we gasten moeten informeren over hoe ze de rederij moeten bereiken en waar ze moeten parkeren. Ik roep het college op om hierin te blijven investeren.”

Haarlemmerstraatgarage en de Kaasmarkt
De gemeente wil de Kaasmarkt grondig aanpakken. In de plannen worden woningen gebouwd en het plein wordt groener. Daarin is geen ruimte voor parkeerplaatsen. Leiden Groen Bereikbaar pleit ervoor om eerst de uitbreiding van de Haarlemmerstraatgarage te realiseren om daarna pas parkeerplaatsen weg te halen. “Eerst een parkeeralternatief in de directe omgeving, dan pas vernieuwen. De inmiddels besloten uitbreiding van de Haarlemmerstraatgarage is een dergelijk alternatief”, licht Erwin Roodhart, manager Stadsbreed, namens Leiden Groen Bereikbaar toe.

Ook voor de bedrijvigheid in de buurt is het bieden van alternatieven cruciaal. Alleen al in de binnenstad werken 7000 mensen die afhankelijk zijn van de inkomsten van bezoekers. Een van die bedrijven is Wolfslag. De winkel in kantoorartikelen aan de Breestraat is al generaties lang een begrip in Leiden. Nu er geen studenten zijn vanwege de coronamaatregelen, lopen de inkomsten van de zaak van Patrick Wolfslag hard terug. Als de parkeertarieven verder omhoog gaan en de bereikbaarheid slecht blijft, zullen de inkomsten voor Wolfslag ook in de toekomst achter blijven. Wolfslag ziet de stad steeds verder op slot raken en vindt het belangrijk dat het gemeentebestuur eerst eens gaat nadenken over alternatieven voordat er maatregelen genomen worden. “Alles moet groener en met minder auto’s, maar er moet wel een plek zijn voor bezoekers. Er zijn hele mooie parkeergarages gebouwd, maar geen mens van buiten de stad weet die te vinden. Want waar wordt het aangegeven? Neem een voorbeeld aan Duitsland, daar zit je binnen vijf minuten met een koffie op het terras.” Wolfslag woont zelf al jaren niet meer in Leiden. “Ik woon in Alphen aan den Rijn en daar is het heel anders, daar denkt het gemeentebestuur wel met ondernemers mee.”

Transferia langs de snelweg
Om de stad te vergroenen heeft het college in de Mobiliteitsnota opgenomen dat parkeertarieven voor bewoners en bezoekers worden verhoogd. Leiden Groen Bereikbaar wil meedenken over het verhogen van tarieven, mits er transferia langs de snelweg zijn gerealiseerd bijvoorbeeld bij de Europaweg of de Plesmanlaan.

Luc Zirkzee is eigenaar en oprichter van Luckygym aan de Rooseveltstraat. Zijn sportschool staat bekend als een plek waar bezoekers echt helemaal kunnen ontstressen. Klanten komen niet alleen vanuit Leiden, maar ook uit plaatsen als Voorschoten en Roelafarendsveen. Zirkzee maakt zich grote zorgen over de parkeertarieven in zijn wijk. “We maken hier nu gebruik van het zogenaamde dubbeltjesparkeren. Automobilisten betalen een beetje om hier te kunnen staan. De gemeente wil dit echter niet vastleggen voor dit gebied”, vertelt Zirkzee. Als de bedragen omhoog gaan zullen veel bedrijven in de Rooseveltstraat daar last van krijgen verwacht de eigenaar van de gym. “Als bezoekers straks in plaats van een paar dubbeltjes een euro of vier per keer moeten betalen en ze komen twee keer in de week sporten, dan komt er een abonnement bij het bedrag op. Dan raak ik echt leden kwijt. En als ik dicht ga, dan moet de fysiotherapeut uit mijn pand ook de deuren sluiten.”

Morspoortgarage
Een laatste voorbeeld waar de verkeerde volgorde dreigt te worden gehanteerd is de Morspoortgarage. Pas als er een nieuwe parkeergarage is gerealiseerd, kan de Morspoortgarage weggehaald worden, vindt Leiden Groen Bereikbaar. “Wij staan open om mee te denken over het weghalen van de Morspoortgarage als daarvóór is besloten om een alternatief in het stationsgebied te realiseren. Wij denken daarbij aan de garages die gebouwd moeten worden voor de nieuwe kantoren. Deze kunnen worden opengesteld voor bezoekers aan de stad zodat er efficiënt dubbelgebruik ontstaat”, zegt Roodhart namens Leiden Groen Bereikbaar. Binnenkort wordt de Mobiliteitsnota behandeld in de raad. “We roepen alle partijen op om goed na te denken voor zij instemmen met de huidige Mobiliteitsnota. We hebben een alternatief plan bedacht waarbij Leiden echt groen bereikbaar wordt. Daarvoor is die juiste volgorde wel essentieel, want anders dreigt Leiden straks echt compleet onbereikbaar te zijn”, besluit Roodhart.