De onteigening van de autogarage annex showroom aan de Lammenschansweg is voltooid, na jaren van juridisch getouwtrek

De gemeente heeft het nu formeel in bezit, maar moet de oude eigenaar, de familie Heemskerk, nog wel schadeloos stellen. Leiden wil het pand slopen zodat een brede doorkijk ontstaat op het Bètaplein, dat verder wordt omringd door nieuwbouw en het ROC-complex. De garage wordt op zijn vroegst dit najaar gesloopt. Daarom mag garagebedrijf Motorhuis nog enkele maanden blijven zitten. Motorhuis viert uitgerekend dit weekeinde het honderdjarig bestaan met een grote klantendag.

De geslaagde onteigening, in de ogen vandegemeente, is een wezenlijke maar bescheiden stap naar meer grote veranderingen in de Lammenschansdriehoek. De winkelbedrijven langs de Lammenschansweg, zoals Gamma, Kwikfit, Zirkzee Wonen, Auto XL en Leen Bakker, kijken met weinig plezier naar die woningbouwplannen uit.Ze kunnen niet zomaar hun boeltje oppakken en verhuizen naar een andere plek in de regio. Daarom moet de gemeente Leiden, in toekomstplannen en gemeentelijke vergezichten, niet zomaar aangrenzende straten en parkeerplaatsen uitgummen, want die blijven nodig. Dat schrijft de bedrijvenvereniging in een brief aan de gemeenteraad in antwoord op de onlangs uitgebrachte Ontwikkelstrategie Lammenschansdriehoek.

Die ’driehoek’ is het gebied tussen Kanaalweg, Lammenschansweg en de spoorbaan richting Utrecht. In dat deel van Leiden zijn recent al duizenden (studenten)woningen verrezen en als het aan de gemeente ligt, komen daar nog veel appartementen bij. Omdat vervangende ’schuifruimte’ ontbreekt, is de kans groot dat bestaande winkels voorlopig echter op hun plaats blijven. In de brief van de gezamenlijke bedrijven aan de gemeenteraad staat: ’Je kan de Leidse vestiging vanGamma niet eenvoudig verplaatsen naar bijvoorbeeld Katwijk, aangezien daar al een Gamma is gevestigd’. Toch wil verantwoordelijk D66- wethouder Fleur Spijker in ieder geval de ventweg, de busbaan en veel parkeerplekken op de grens van de ’driehoek’ en deLammenschansweg opheffen. Parkeren moet voortaan zoveel mogelijk op eigen terrein geschieden en in (nieuwe) garages. ,,De bedrijven mógen in elk geval blijven zitten’’, meldt de wethouder. ,,Ik ga ze niet onteigenen.’’ Kritiek op het verminderen van parkeerplaatsen in de omgevingvan de Lammenschansweg komt ook vanuit wijkvereniging Cronesteijn. Bestuurslid Marion van Dongen:,,Dit is droombeleid. Er is voor het parkeren geen alternatief. Minder parkeerruimte van ontwikkelaars eisen en toekomstige bewoners geen parkeervergunning geven, is een boterzachte methode om autogebruik tegen te gaan. En het is onhoudbaar voor de rechter.’’

Later dit voorjaar buigt de raad zich opnieuw over de ’driehoek’.

Bron: Leidsch Dagblad d.d. 18 mei | Loman Leefmans